ساخت آزمون آنلاین چگونه است ؟

به نظر شما برای اینکه بتوانید از طریق اینترنت اقدام به ساخت آزمون آنلاین کنید باید دانش برنامه نویسی داشته باشید ؟

به وسیله ساخت آزمون آنلاین چه میزان خطا و اشتباه در فرایند آزمون خواهید داشت ؟

برای ساخت آزمون آنلاین به چه امکانات و ابزارهایی نیاز است ؟

با ساخت آزمون آنلاین چه میزان از مشکلات امتحان ها برطرف می شود ؟

ساخت آزمون آنلاین چگونه صورت می گیرد ؟

یکی از تفکراتی که امروزه در ذهن همه مردم می چرخد این است که هنگامی که می‌خواهند از یک خدمتی در دنیای الکترونیک و اینترنت استفاده کنند این گونه فکر می کنند که حتماً باید دانش برنامه نویسی داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل از آن خدمت استفاده کنند  و بر اثر همین تفکر بدون هیچ گونه  بررسی ، قید استفاده از آن خدمات را می زنند.

در صورتی که در واقعیت و اکثر مواقع این گونه نیست . برای استفاده از ابزارهای دیجیتال  و بر خط ، البته اگر از قبل طراحی و ساخته شده باشند ، فقط دانش کار با موس و کیبورد و کارهای عادی که با کامپیوتر می توان انجام داد را بدانید برایتان کافیست .

یکی از سامانه هایی که در دنیای اینترنت وجود دارد و می‌تواند برای تمام مواردی که در آنها آزمون به کار می رود مورد استفاده قرار گیرد ، سامانه ساخت آزمون آنلاین می باشد که مسلما این سامانه نیز هیچ احتیاجی به داشتن دانش برنامه نویسی از سمت مصرف کننده را ندارد.

فقط باید برای استفاده از این سامانه سوالات آزمونی که می خواهید طراحی کنید را بدانید و وارد سامانه کنید.

سامانه ساخت آزمون آنلاین آزمونال چیست ؟

سامانه ساخت آزمون آنلاین آزمونال یکی از ابزارهای قدرتمندی است که به صورت تخصصی و ویژه در حوزه آزمون آنلاین فعالیت می کند .

در این سامانه به سبب دریافت بازخورد نیازهایی که از کاربران استفاده کننده آزمونال برای کار با سامانه گرفته شده ، امکانات بی شمار و بسیار زیادی فراهم آورده شده است که این امکانات و قابلیت های فراهم آورده شده باعث شده تا نیاز به استفاده از ابزارها و برنامه‌های جانبی را در هنگام استفاده از این سامانه را از بین ببرد .

شما به راحتی می توانید با استفاده از آزمون حال در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، آزمون مورد نظر خود را ایجاد کرده و لینک شرکت در آزمون را در بین داوطلبان خود به اشتراک بگذارید .

برای ساخت آزمون آنلاین در سامانه آزمونال همین الان توسط لینک ثبت نام   عضو سامانه شوید و یک آزمون به همراه قابلیت دریافت ۱۰ پاسخ نامه را برای تست سامانه  هدیه بگیرید . به این ترتیب می توانید با چشم خودتان با قابلیت ها و امکاناتی که در اختیار شما قرار داده شده است ، آشنا شده و بررسی های لازم را انجام دهید .

اما برای اینکه این امکانات را کمی  بشناسید  ، در اینجا به عنوان بررسی کوتاه ،  برخی از این ابزارهای سامانه آزمونال را برای شما بیان می کنیم .

امکانات و ابزارهای سامانه ساخت آزمون آنلاین آزمونال 

ارائه یک صفحه اطلاع‌ رسانی به هر طراح و استاد

با این قابلیت دیگر نیاز به استفاده از سامانه‌ها و دیگر ابزارهای جانبی به منظور اطلاع ‌رسانی مفاد آزمون ، قوانین آزمون  برای اداره ها و سازمان ها  و مراکز آموزشی نبوده و لینک ورود به آزمون و فایل‌ های پیوست و اطلاعیه های مربوط به آزمون را می‌توانید در همین صفحه منتشر کنید .

در مدارس و آموزشگاه ها نیز دبیران می‌توانند برای انتقال فایل های صوتی ، ویدیویی و متنی آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان از این صفحه استفاده کنند تا آن ها بتوانند برای آموزش و آزمون هایشان از یک منبع استفاده کنند و دچار سردرگمی  نشوند .

تنوع در انواع سوالات موجود برای آزمون ها

طراحان آزمون می‌توانند بر اساس نیازهایی که در سوالات آزمون های خود دارند هر نوع سوالی که می‌خواهند را انتخاب کرده و به راحتی از آن ها استفاده کنند . سوالات تستی ، تشریحی  ، کوتاه پاسخ ، سوالات صوتی ، سوالات تصویری ، درخواست دریافت فایل صوتی از آزمون دهنده ،  درخواست دریافت فایل از داوطلب ( مانند ورد ، اکسل یا pdf  ) و دیگر انواع موجود سوالات ، برخی از سوالاتی است که می توانید در آزمون هایتان به کار ببرید .

قابلیت اشتراک گذاری آزمون به دو شیوه

 شیوه اول ) اشتراک گذاری عمومی .

در این حالت کلیه افرادی که به لینک شرکت در آزمون دسترسی داشته باشند ، در ساعت مقرر و تاریخ تنظیم شده توسط طراح آزمون می توانند در آزمون شرکت کنند .  توجه داشته باشید تمام تنظیماتی که طراح در این شیوه برای آزمون اعمال کرده باشد حفظ شده وهمچنین افرادی که دسترسی به لینک داشته باشند می توانند در آزمون شرکت کنند .

شیوه دوم ) اشتراک گذاری اختصاصی .

در این حالت که مناسب برای مدارس و آموزشگاه ها می باشد اشخاصی که توسط طراح به سامانه معرفی می‌شوند ، فقط می‌توانند در آزمون مورد نظر شرکت کنند به این ترتیب افراد بیگانه مجوز شرکت در آزمون را نمی یابند . در این حالت نیز  تمام تنظیماتی که طراح در این شیوه برای آزمون اعمال کرده باشد همچنان حفظ شده و علاوه بر آن فقط افرادی که به سامانه معرفی شده باشند می توانند در آزمون شرکت کنند .

تنظیمات ظاهری آزمون به دلخواه شما

شما می توانید ظاهر آزمون تان را بر اساس میل و ضوابط خود طراحی کنید . مانند تصویر پس زمینه آزمون ، لوگوی شرکت یا سازمان و دیگر تنظیمات ظاهری که به میلتان می توانید هر گونه خواستید طراحی کنید .

تعیین مقررات زمانی و تاریخی آزمون

پس از ساخت آزمون آنلاین در آزمونال از جمله تنظیماتی که می توانید برای آزمون تان اعمال کنید ، تعیین ساعت و تاریخ شروع آزمون و همچنین ساعت پایان آزمون است .

با تنظیم کردن این مقادیر پس از ساخت آزمون آنلاین در سامانه آزمونال ،  افرادی که لینک شرکت در آزمون را داشته باشند یا مجوز حضور در آزمون را داشته باشند ( بر اساس نوع اشتراک گذاری آزمون ) ، در راس ساعت و تاریخ تنظیم شده می توانند در آزمون شرکت کنند و تا پایان مهلت زمانی که شما مد نظر گرفته‌اید می‌توانند در آزمون بمانند . بعد از آن زمان در هنگامی که تایمر مدت زمان باقیمانده  امتحان به صفر برسد ،  خود به خود و به صورت اتوماتیک از سامانه خارج خواهند شد .

همچنین می توانید برای هر سوال مدت زمان پاسخگویی تنظیم کنید تا به این ترتیب هنگامی که فرصت پاسخگویی به هر سوال برای مخاطب به انتها می رسد سامانه خود به خود به سوال بعدی رفته ودیگر قابلیت بازگشت به سوال قبلی برای دانش آموز وجود نخواهد داشت .

توانایی برگزار کردن آزمون زبان انگلیسی

با  انتخاب گزینه چپ چین کردن سوالات  ،  در هنگام ساخت آزمون آنلاین در سامانه آزمونال ،  به راحتی می توانید تمام المان‌ها و ابزارهایی که شخص داوطلب در هنگام آزمون دادن در سامانه مشاهده می‌کند را به زبان انگلیسی و به صورت چپ چین تغییر دهید .

از همین رو موسسات آموزشی زبان های خارجه که معمولاً همه سوالات آنها به زبان خارجه است  ، می‌توانند به طور کلی زبان فارسی را از آزمون‌های خود و حتی از دکمه های موجود در آزمونشان  نیز حذف کنند .

همچنین همان طور که در قسمت تنوع در انواع سوالات اشاره نمودیم ،  شما می توانید در آزمون هایتان  سوال هایی که احتیاج به لیسنینگ داوطلب داشته را نیز داشته باشید و در صورت سوال صدای مورد نظر تان را قرار دهید و یا می توانید از داوطلب بخواهید تا صدای خود را ضبط کرده و برای پاسخگویی به سوال مورد نظرتان در سامانه آن را بارگزاری و ارسال کند .

 امکان تعریف دبیر و طراح

آموزشگاه ها ، مدارس و . . .  می توانند برای اینکه به دبیران و طراحان آزمون فشار مالی وارد نشود و همچنین در هزینه‌ های خود انتخاب بهتری نیز داشته باشند با انتخاب پلن ویژه مدارس ،  پس از پرداخت مبلغ مورد نظر ،  برای دبیران و اساتید فعال در آموزشگاه  ، شناسه و رمز عبور کاربری منحصر به فردی ایجاد کرده و به آن افراد به صورت مجزا تحویل دهند .

در این حالت دیگر دبیران  نیاز ندارند برای ساخت آزمون آنلاین هزینه ای را پرداخت کنند و می توانند با خیال راحت هر چند عدد آزمون که می خواهند ایجاد کرده و منتشر کنند .

تصحیح آزمون

در صورتی که آزمون تان تستی می باشد ،  با مشخص کردن پاسخ درست  هر سوال در قسمت مربوطه در هنگام طراحی آزمون ، می توانید تصحیح آزمون را به سامانه آزمونال واگذار کنید  و در پایان نیز می‌توانید کارنامه نمرات داوطلبین را به صورت یک فایل اکسل  به همراه جزئیات پاسخگویی آن ها ، از سامانه دریافت کنید .

علاوه بر آن شما می توانید پس از ساخت آزمون آنلاین در سامانه آزمونال این سامانه را تنظیم کنید تا به داوطلب پس از پایان آزمون کارنامه  وی و کلید  سوالات نشان داده شود یا خیر .

تصحیح سوالات تشریحی آزمون توسط دبیر

با این قابلیت پس از اتمام آزمون ، پاسخ های تشریحی را دبیر می تواند بررسی کرده و درست و غلط بودن آن ها را مشخص کرده و در سیستم وارد کند . به این ترتیب هنگام مشاهده کارنامه  دانش آموزان می توانند از عملکرد خود در سوالات تشریحی نیز آگاه شوند .

نمایش تصادفی سوالات

با فعال کردن این قابلیت ،  شما می توانید هر تعداد سوالی که  مد نظر دارید را به سامانه داده و سپس هر تعدادی که می خواهید را برای سامانه مشخص کنید تا همان تعداد سوال را از بانک سوالی که ایجاد کرده اید به صورت رندوم و تصادفی انتخاب کرده و به مخاطب نشان دهد . مثلاً شما به سامانه تعداد ۱۵۰ سوال می‌دهید و تنظیم  می کنید که تعداد سوالات مورد پرسش از  داوطلب  ۱۵ عدد باشد .  آزمونال به صورت اتوماتیک و کاملاً تصادفی برای هر کاربر ۱۵ سوال از ۱۵۰ سوال را انتخاب کرده و به وی  نشان خواهد داد .

همچنین در اپدیت جدید سامانه امکان نمایش تصادفی گزینه های سوالات نیز افزوده شده که می توانید از آن نیز استفاده کرده و درجه سلامت آزمون خود را بالاتر ببرید.

دسته بندی سوالات

شما می توانید در هنگامی که سوالات آزمون را در سامانه وارد می کنید آن ها را دسته بندی کنید و سامانه ساخت آزمون آنلاین آزمونال را به گونه ای تنظیم کنید که از هر دسته سوال تعدادی  به صورت رندوم انتخاب کرده و آن را در آزمون ها قرار دهد . مثلا می توانید سه دسته آسان ، متوسط و سخت برای سوالات قرار داده و سیستم را به گونه تنظیم کنید که در آزمون هر دانش آموز از هر دسته فرضا 4 سوال را به صورت تصادفی انتخاب کرده و در آزمون قرار دهد .

جلوگیری از ورود مجدد به آزمون

به هیچ عنوان نگران سلامت آزمونی که طراحی کرده اید در آزمونال نباشید . ما برای حفظ سلامت آزمون شما تدابیر مختلفی اندیشیده ایم .  جلوگیری از ورود مجدد به آزمون برای داوطلبان ،  یکی دیگر از این موارد امنیتی می باشد که باعث حفظ سلامت آزمون می شود .

در این حالت برای آزمون ‌هایی که به صورت عمومی انتشار داده می‌شوند از ورود مجدد یک سیستم و برای آزمون‌هایی که به صورت اختصاصی انتشار داده می‌شوند از ورود مجدد سیستم و اکانت شخص آزمون دهنده به آزمون جلوگیری می شود .

امکان گروه بندی داوطلبان

از دیگر قابلیت های سامانه ساخت آزمون آنلاین آزمونال ،  امکان گروه بندی داوطلبینی است که در سامانه برای آزمون های اختصاصی ثبت نام و ثبت کرده اید .

به این ترتیب به آسانی می توانید آزمونی که طراحی کرده اید را به گروه یا گروه ‌های خاصی اختصاص دهید و از معرفی تک به تک داوطلبان به آزمون برای سامانه جلوگیری کنید .

همانطور که می بینید این موارد بخش کوچکی از امکانات و قابلیت های سامانه ساخت آزمون آنلاین آزمونال می باشد که برای شما طراحان و اساتید گرامی فراهم شده است .

برای استفاده از این امکانات و دیگر امکانات سامانه ،  نیازی به داشتن دانش برنامه نویسی حتی در کمترین حد ممکن را هم ندارید و با خیال راحت در هر زمینه ای که تخصص دارید و در حال آموزش دادن هستید ،  می توانید در این سامانه اقدام به ساخت آزمون آنلاین کنید .

دبیران و اساتید گرامی چنانچه خدمت یا ابزاری را مد نظر دارید که می خواهید در سامانه آن را داشته باشید ، کافیست از بخش پشتیبانی سامانه آن را به ما اطلاع دهید . مطمئن باشید تمام انتقادات و پیشنهادات شما تک به تک بررسی شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چه به صورت رایگان و چه با دریافت اندک مبلغی برای شما ،  آن خدمت مورد نظر ایجاد شده و در سامانه شما بارگذاری می شود .

ما بر این باوریم که با رشد و برآورده کردن خواسته های شما ،  ما نیز رشد می کنیم .

برای ثبت نام رایگان و تست سامانه آزمونال به دست خودتان ، از طریق لینک اقدام کرده و اولین آزمون آنلاین به همراه قابلیت دریافت ۱۰ پاسخنامه را از ما هدیه بگیرید.

 

طراحی آزمون آنلاین
اصول و قواعد طراحی آزمون آنلاین چیست ؟
آزمون ساز آنلاین آزمونال
آزمون ساز آنلاین آزمونال چیست؟
فهرست