آزمون ساز آنلاین آزمونال چیست و چه کاربردی دارد ؟

با گسترش وسایل الکترونیکی و توسعه اینترنت و فضای مجازی در زندگی روزمره  انسان ، بسیاری از امور و مشکلاتی که در گذشته برای انجام و حل آنها باید بسیار دوندگی انجام می دادیم ، به راحتی و با چند کلیک ساده حل شده و برطرف می شود .

یکی از مواردی که با ورود اینترنت به آن آسانی زیادی را به همراه آورده و موجب می‌شود بسیاری از هزینه هایی که قبلا از روی اجبار پرداخت می شد ، امروزه به راحتی آن هزینه ها حذف شوند  مبحث آزمون آنلاین است . حتما می پرسید چگونه ؟

برای پاسخ به این سوال کافیست با خودتان یک حساب دو دو تا چهار تا کنید تا ماجرا کاملا برایتان روشن و واضح شود .  هزینه‌های پیدا و پنهانی که به مدرسه و هم به دانش آموز برای آزمون‌ها و امتحانات  وارد می‌شود  ،  هزینه‌ های که در گذشته فقط برای شرکت در یک آزمون استخدامی باید پرداخت می کردید را به خاطر بیاورید . آزمون های موسسات آموزشی و غیره از مواردی  است که با ورود اینترنت به آن ها می‌توان بسیاری از مشکلات و هزینه ها را کاهش داده و حتی به صفر رساند .

اکنون که در شرایط خاصی قرار گرفتیم و در حال مبارزه با بیماری کرونا هستیم استفاده از ابزارهای اینترنتی که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته اند ، به صورت روزانه می تواند خیلی از مشکلات و کمبودهای زندگی روزمره ما را جبران کند .

در مبحث آموزش و آزمون نیز استفاده از این ابزارها می تواند کمک بسیاری کند .

البته  به خاطر داشته باشید که  این ابزار ها و سامانه ها  برای شرایط خاص به وجود نیامدند ، بلکه  فقط در این شرایط بیشتر دیده شده‌اند و در شرایط عادی و نرمال روزمره  هم  توانایی استفاده دارند  و می توانند هزینه های ما را کاهش دهند .

در ادامه این پست  می خواهیم سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال را به شما معرفی کنیم تا با قابلیت ها و امکانات این سامانه به خوبی آشنا شده و  هیچ مشکل و دغدغه ای بابت آموزش و آزمون در سایر ایام سال نداشته باشید .

برای عضویت رایگان در این سامانه  می توانید روی ثبت نام رایگان در آزمونال کلیک کنید .

سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال ، یک ابزار آنلاین و  مبتنی بر اینترنت است که به صورت کاملاً تخصصی و ویژه در حوزه آزمون ‌آنلاین  فعالیت می کند . آزمونال  درواقع برای راحتی آموزش و آزمون از راه دور طراحی شده و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند هرچه بیشتر این امر را برای  مدارس ، موسسات آموزش عالی  ، دبیران و داوطلبین  راحت  و آسان کند ، در عین حال که قابلیت ها و امکانات زیادی را در اختیارشان  قرار داده است .

در آزمونال می توانید آزمون و امتحانات مورد نظر خود را به راحتی ایجاد و طراحی کرده و لینک شرکت در آزمون را در دسترس دانش‌آموزان و داوطلبان شرکت در آزمونتان قرار دهید . در انتها می توانید تصحیح آزمون را به سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال بسپارید تا اگر  قصد گرفتن آزمون به صورت تستی را دارید ، اتلاف وقتی برای تصحیح آزمون نداشته باشید . به این ترتیب در وقت  مفید شما بسیار صرفه جویی شده و می توانید استفاده های مفید دیگری از اوقاتتان ببرید .

امکانات و قابلیت های سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال

 تنوع بالای سوالات

در هنگام طراحی آزمون آنلاین ، امکان انتخاب انواع گوناگونی سوال برای شما تدارک دیده شده که با استفاده از آنها می توانید قدرت بیشتری در طراحی سوالاتی که می خواهید در آزمون قرار دهید داشته باشید . سوالاتی از قبیل :  تستی ، کوتاه پاسخ ، تشریحی ، درست یا غلط ، پر کردن جای خالی و علاوه بر تمام این موارد برای طراحی سوالات آزمون های ریاضی می توانید فرمول های ریاضی را به راحتی در سامانه ایجاد کرده و در سوال های مورد نظرتان قرار دهید .

امکان طراحی آزمون های خاص

در آزمون ساز آنلاین آزمونال برای طراحی آزمون های خاص نیز امکاناتی قرار داده شده است.

برای برگزاری آزمون زبان انگلیسی با انتخاب چپ چین کردن سوالات در تنظیمات آزمون می توانید تمام دکمه ها و المان های موجود در صفحه نمایش کاربری که می خواهد آزمون دهد به او به صورت  چپ چین نمایش داده شده و متن دکمه ها نیز به حالت زبان انگلیسی تغییر پیدا می‌کند .

علاوه بر آن در آزمون ساز آنلاین آزمون آن شما می توانید در قسمت سوال ،  صدا قرار دهید تا پس از شنیدن صدا توسط دانش‌آموزان و داوطلبان ، به سوال مربوطه پاسخ داده شود. این قابلیت برای سوالاتی که احتیاج به listening   داشته مناسب می باشد .

در طرف مقابل دبیرانی که می‌خواهند از دانش آموزان ، آزمون روخوانی را امتحان بگیرند می‌توانند متنی را در صورت سوال قرار داده و از دانش آموزان بخواهند از طریق ضبط صدا  ، صدای خود را ضبط کنند و آن متن را بخوانند و سپس  در قسمت مربوطه  ، آن فایل صوتی ضبط شده روی سامانه بارگزاری کرده و ارسال کنند .

اگر سوالاتی دارید که احتیاج دارید تا تصویر در متن سوال و یا گزینه های سوال به کار بگیرید نگران نباشید .

آزمونال این قابلیت را هم برایتان فراهم کرده تا بتوانید در صورت سوال و در گزینه های سوال تصاویر مورد نظر خود را به کار برده و به این ترتیب اختلالی در روند آزمون شما ایجاد نگردد .

همچنین اگر برای دانش آموزان پروژه های کلاسی و یا تشویقی تعریف کرده اید می توانید با قرار دادن پرسش درخواست فایل در آزمون آنلاین ، از دانش آموزان خود بخواهید فایل پروژه خود را از این طریق برای شما ارسال کنند تا در صورت بررسی ، نمره لازم را  برایشان منظور کنید .

تنظیم ساعت و تاریخ برای شروع و پایان آزمون

شما می توانید برای بالا بردن امنیت آزمون و همچنین نظم دانش‌آموزان ،  برای آزمون ‌هایی که طراحی کرده اید زمان و تاریخ شروع و پایان آزمون را تنظیم کنید ، به این ترتیب در راس ساعت تعیین شده اجازه ورود آزمون برای آنها صادر شده و در رأس ساعت اعلام شده برای پایان آزمون ، به صورت اتوماتیک آزمون پایان می یابد و در این حالت از ورود افراد به آزمون بعد از زمان تعیین شده جلوگیری به عمل  می آید . همچنین برای حفظ امنیت بیشتر می توانید زمان پاسخگویی برای هر سوال را نیز در سامانه تعریف کنید با این ابزار مثلا زمانی که فرصت پاسخ گویی دانش آموز به سوال دو تمام می شود سامانه اتوماتیک به سوال 3 می رود و دیگر قابلیت بازگشت به سوال دو برای دانش آموز وجود ندارد .

نکته :  در صورتی که برای آزمونتان در سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال مهلت  زمانی پاسخگویی تنظیم کرده باشید ،  از ابتدا تا انتهای آزمون دانش آموزان ، تایمری در گوشه تصویر به آنها نشان داده می‌شود که نشان دهنده مدت زمان باقی مانده از مهلت پاسخگویی به سوالات آزمون می باشد ، به این ترتیب دانش آموزان  می توانند برای آزمون ، مدیریت زمان بهتری داشته باشند .

صفحه شخصی به اساتید و دبیران

اگر آموزش و آزمون در کنار یکدیگر باشند و بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند ، می توانند مفید واقع شوند .

دبیران ، اساتید و همچنین طراحان آزمون های گوناگون دیگر ، در سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال  یک  صفحه شخصی در اختیار خواهند داشت  که در آن جا  می توانند فایل های مورد نظر خود را  قرار دهند .

در این صفحه اساتید و دبیران می توانند فایل ها ، ویدیو ها و صوت های آموزشی محتوای درسی را  قرار داده و سپس در همین صفحه نیز لینک های آزمون هایی که طراحی کرده اند را قرار دهند .

به این ترتیب دانش‌آموزان و دانشجویان برای آموزش و آزمون نیاز به استفاده از چند ابزار و سامانه  مجزا ندارند و به صورت یکپارچه می‌توانند از آزمونال  برای آموزش و همچنین آزمون های آنلاین استفاده کنند .

قابلیت نمایش رندوم سوالات و گزینه های آزمون

یکی دیگر از امکانات سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال ،  نمایش سوالات آزمون و گزینه های سوالات به صورت رندوم و تصادفی به کاربر می باشد.

به وسیله این قابلیت می توانید از سلامت آزمون خود اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید .

نحوه کار این ابزار در آزمون ساز آنلاین آزمونال  به این صورت است که شما  مثلاً ۱۰۰ سوال به سامانه  می دهید و آن را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید که به هر کاربر ۱۵ سوال از ۱۰۰ سوال را به صورت تصادفی نشان دهد .  چندین اتفاق در این حالت ممکن است رخ دهد . برای مثال دو شخص الف و ب را فرض بگیرید.

حالت اول ) سوالات شخص الف و شخص ب هیچ وجه اشتراکی ندارند و دو دسته 15 تایی جداگانه هستند .

حالت دوم ) ممکن این دو شخص در بعضی سوالات با هم اشتراکی داشته باشند اما مسلما در شماره سوال و همچنین چینش گزینه های سوالات آزمون با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

حالت سوم ) ممکن به ندرت اتفاق بیوفتد اما فرض محال ، محال نیست . هر دو شخص 15 سوال مشابه برایشان به نمایش درآمده است. در این حالت نه تنها جایگاه وشماره سوالات این دو شخص با یکدیگر متفاوت خواهد بود بلکه چیدمان گزینه های هر سوال نیز برای هر دانش آموز متفاوت خواهد بود .

قابلیت دسته بندی سوالات

با این امکان شما می توانید سوالاتی که برای آزمون طراحی می کنید را دسته بندی کرده و سیستم را به گونه ای تنظیم کنید که از هر دسته تعدادی سوال به صورت رندوم و تصادفی برای آزمون انتخاب کرده و از دانش آموزان آزمون گرفته شود .

قابلیت تصحیح سوالات تشریحی توسط دبیر در سامانه

با این قابلیت پس پایان آزمون ، دبیران می توانند پاسخ های تشریحی سوالات دانش آموزان را مطالعه کرده و مشخص کنند که پاسخ آن ها درست بوده یا اشتباه می باشد . پس از مشخص کردن دبیران در سامانه ، دانش آموزان می توانند کارنامه خود را به طور کامل مشاهده کنند و از پاسخ های درست و اشتباه خود مطلع گردند.

امکان ثبت نام دانش آموز در آزمونال

یکی از مواردی که برای مدیران و دبیران هر مدرسه و آموزشگاه بسیار مهم است ، حفظ سلامت آزمون ها و نحوه ورود و شناسایی دانش‌آموزان به محیط آزمون می باشد.  یکی از تدابیری که سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال برای این کار اندیشیده است ، امکان ثبت نام دانش آموزان یک مدرسه در پنل کاربری مدرسه در آزمونال می باشد .

برای این منظور سه شیوه در نظر گرفته شده است :

روش اول ) مدیر مدرسه می تواند فایل اکسل نمونه که در پنل کاربری مدرسه وجود دارد را گرفته و بر اساس همان الگو آن را تکمیل کرده و مشخصات دانش آموزان را در فایل وارد کرده و در انتها آن را روی سامانه بارگزاری کند . در این حالت ثبت نام کلیه افراد و اسامی که در فایل اکسل وجود داشته باشد در آزمون ساز آنلاین آزمونال به صورت یکجا انجام می شود و مدیر یا شخص مسئول لازم است تا نام کاربری و رمز عبور هر فرد را به وی اعلام کند .

روش دوم ) ثبت نام دانش آموزان در سامانه آزمونال به صورت تک به تک و جداگانه. در این حالت ثبت نام به صورت انفرادی انجام می شود و شخص مسئول ثبت نام موظف است نام کاربری و رمز عبوری که برای دانش آموز در لحظه ثبت نام تنظیم کرده است را برای فعالیت های بعدی دانش آموز در سامانه به وی تحویل دهد .

روش سوم ) ثبت نام دانش آموز به صورت مستقیم و بدون واسطه گری ثبت نام کننده . در این حالت مدیر مدرسه می‌تواند با تنظیم کردن سامانه برای ثبت‌نام و انتشار لینک صفحه شخصی آموزشگاه به دانش آموزان از آنها بخواهد شخصا و مستقیماً برای ثبت‌نام اقدام کنند . در این شیوه پس از اینکه دانش‌آموزان در مهلت مقرر در سامانه آزمونال ثبت نام خود را انجام دادند ، مدیر می تواند در بخش تنظیمات دکمه ثبت نام را برداشته تا از ورود افراد غیر مجاز و متفرقه در سامانه جلوگیری کند . با این روش دیگر نیازی به اعلام نام کاربری و پسورد به دانش آموز نیست ، زیرا خود دانش آموز در هنگام ثبت نام این موارد را برای خود بر می گزیند .

قابلیت انتشار آزمون به صورت عمومی و اختصاصی

شما در سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال به دو شیوه می توانید آزمون های خود را برای دانش‌آموزان و داوطلبان به اشتراک بگذارید :

روش اول ) انتشار آزمون به وسیله لینک عمومی .

در این حالت پیش فرض سامانه به این صورت است که شما آزمون را برای گروهی خاص در نظر نگرفته‌اید و بلکه می‌خواهید عموم افراد به آن دسترسی داشته و بتوانند در آن شرکت کنند . از همین رو هر شخصی که لینک آزمون را داشته باشد می‌تواند در آزمون شما شرکت کند .

البته این نکته را به یاد داشته باشید تمام تنظیماتی که برای آزمون قرار داده اید مانند تاریخ و ساعت شروع و پایان آزمون یا مهلت آزمون و یا هر تنظیم دیگری که برای آزمون انجام داده اید  همه حفظ می شوند و تحت شرایط تنظیم شده توسط شما افرادی که لینک شرکت در آزمون را داشته باشند می‌توانند در آزمون شرکت کنند .

روش دوم ) انتشار آزمون به وسیله لینک اختصاصی .

در این حالت با تنظیم آزمون برای سامانه ، لیست دانش آموزان و یا گروه دانش آموزانی که می‌توانند در این آزمون شرکت کنند مشخص می‌کنید و به این ترتیب تنها افراد و دانش آموزانی که شما برای سامانه مشخص کرده اید می توانند در آن آزمون شرکت کنند .

با این کار می توانید از سلامت آزمون اطمینان بیشتری داشته باشید و هم افرادی که آزمون را برایشان در نظر نگرفته اید ، نمی توانند این آزمون را در لیست آزمونهای خود ببینند .

اگر بخواهیم خودمونی بگیم،  عملاً با این کار می تونید از ورود دانش آموزان مقاطع نا مربوط (بالاتر یا پاییین تر )  به آزمون های دانش آموزان مقاطعی خاص که ممکن است به صورت سهوی یا عمدی باشد ، جلوگیری کنید .

جلوگیری از ورود مجدد دانش‌آموزان

هر دانش آموز یا داوطلبی ،  اجازه یکبار شرکت در آزمون را دارد و نمی تواند پس از پایان آزمون دوباره وارد آزمون شود و از ابتدا بخواهد دوباره فرایند آزمون را انجام دهد .

این مانع در نظر گرفته شده در سامانه به این صورت عمل می کند که برای آزمون هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند از ورود دوباره یک سیستم  به آزمون جلوگیری می کند و در آزمون هایی که به صورت اختصاصی منتشر شده‌اند ، از آنجایی که حساسیت بیشتری برای این آزمون ها وجود دارد ، علاوه بر سیستم ، نام کاربری هر دانش آموز نیز اجازه شرکت در آزمون را  یک بار داشت.

گروه بندی دانش آموزان

پس از اینکه دانش‌آموزان را در سامانه ثبت نام کردید می توانید آنها را مطابق میل خود گروه بندی کنید .

از مزایای گروه بندی دانش آموزان در سامانه ،  می توان به امکان  اختصاص دادن آزمون به گروه دانش آموزان اشاره کرد . همانطور که در چند سطر قبل اشاره کردیم ،  هنگامی که یک آزمون را بخواهید به صورت اختصاصی انتشار دهید نیاز دارید تا به سامانه ، افرادی که مجاز هستند در آزمون شرکت کنند را اعلام کنید . به همین منظور می توانید دانش‌آموزان را به صورت تک به تک مشخص کنید و یا اینکه آنها را از قبل گروه‌بندی کنید و در هنگام فرایند اختصاص  ، آزمون را به گروه خاصی از دانش آموزان مانند دانش آموزان یک کلاس و یا تمام دانش‌آموزان یک مقطع خاص اختصاص دهید .

با گروه بندی دانش آموزان می توانید در وقت خود بسیار صرفه جویی کنید و نیاز نداشته باشید برای هر آزمون تک‌تک دانش‌آموزان  مجاز را مشخص کنید .

توانایی تصحیح آزمون و ارائه کارنامه

حتماً تا به حال خستگی تصحیح اوراق امتحانی بعد از گرفتن امتحان از دانش‌آموزان و دانشجویان را چشیده اید و می دانید که چه کار خسته کننده و طاقت فرسایی می باشد .

سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال این مشکل را نیز برایتان تا حدودی حل کرده است . اگر از دانش‌آموزان و دانشجویان خود آزمون های تستی و سوالات کوتاه پاسخ عددی امتحان می گیرید ، می توانید کار تصحیح آزمون را به سامانه آزمونال بسپارید .

برای این منظور کافیست در هنگام طراحی آزمون در سامانه ، پاسخ صحیح هر سوال را برای سامانه در قسمت مربوطه مشخص کنید .  سپس آزمون را به صورت عمومی یا اختصاصی منتشر کنید  و در انتها  با خیال راحت می توانید از سامانه آزمونال ، کارنامه عملکردی هر دانش آموز را به صورت یک فایل اکسل کلی  همراه با نمرات هر شخص و پاسخ های وی ، دریافت کنید .

به این ترتیب دیگر نیازی به اختصاص دادن زمان برای تصحیح آزمونِ ندارید .

نکته : علاوه بر تصحیح آزمون ، شما می توانید در قسمت تنظیمات آزمون مشخص کنید که آیا دانش آموزان می توانند کارنامه و یا کلید سوالات آزمون را ببینند یا خیر .  این قابلیت  بسته به نوع آزمون و شرایطی که شما مدنظر گرفته اید بر عهده شما قرار داده شده است تا برای سامانه مشخص کنید کارنامه دانش آموز و کلید سوالات به وی در انتهای آزمون نشان داده شود یا خیر ؟

نمایش گزارشات لحظه‌ای و نمودارهای آزمون

پس از اینکه آزمون مد نظر خود را طراحی و ایجاد کردید و در بین دانش آموزان آن را انتشار دادید ، می توانید در سامانه نمودارهای پاسخ گویی هر سوال و نحوه عملکرد دانش آموزان را به صورت کلی و تک به تک مشاهده کنید .

همچنین در پایان آزمون نتایج های آماری مانند : بیشترین نمره ، کمترین نمره ، میانگین نمرات ، نمودار پاسخ‌گویی ، درصد پاسخ های درست بعد از اعمال نمره منفی و دیگر گزارش‌ها را  در سامانه مشاهده و دریافت کنید .

با این قابلیت می‌توانید با یک دید کلی و کوتاه از وضعیت آموزشی و علمی دانش‌آموزان مطلع  شوید و دیگر نیاز نیست چندین ساعت زمان را برای تحلیل عملکرد دانش آموزان در آزمونتان اختصاص دهید .

قابلیت دریافت و محدود سازی موقعیت مکانی

شما در آزمونال امکان دریافت موقعیت مکانی دانش آموز شرکت کننده در آزمون و همچنین قابلیت محدود کردن موقعیت مکانی مجاز برای شرکت در آزمون را دارید .

با این قابلیت دانش آموزانی که در مدرسه و شهر و منطقه مورد نظرتان قرار دارند ، می توانند در آزمون شرکت کرده و اشخاصی که خارج از محدوده تعیین شده توسط شما برای سامانه باشند ، توانایی شرکت در آزمون شما را نخواهند داشت  .

این کار باعث می‌شود امکان تقلب در آزمون ساز آنلاین آزمونال به مراتب کمتر شود .

نمایش کارنامه دانش آموزان

دانش آموزان پس از پایان دادن به آزمون در صورتی که دبیر و طراح آزمون با نمایش کارنامه به دانش آموز موافقت کرده باشند ، می توانند کارنامه آزمون خود را از در سامانه مشاهده کنند .

همچنین والدین دانش آموزان برای اطلاع از وضعیت تحصیلی فرزندان‌شان با مراجعه به سامانه آزمونال می توانند گزارش عملکرد تحصیلی فرزندان‌شان را مشاهده نمایند .

همچنین برای یکپارچگی و بی‌نیازی سامانه آزمونال به ابزارهای دیگر ، برای مدیران و طراحان آزمون یک سامانه پیامکی تدارک دیده شده که بتوانند به صورت مستقیم پیامک اطلاع رسانی آزمون به همراه لینک شرکت در آزمون را برای دانش آموزان و والدین آنها ارسال کنند .

موارد بالا بخشی از امکانات و قابلیت های سامانه آزمون ساز آنلاین آزمونال می باشد که در اینجا با آنها آشنا شدید .

پیشنهاد مطالعه : ساخت آزمون آنلاین به چه صورتی انجام می شود؟

همانطور که اشاره کردیم ،  سامانه آزمون آنلاین آزمونال ،  یک سامانه تخصصی و ویژه است که فقط در مبحث آزمون آنلاین فعالیت و خدمات رسانی می کند و در این راه می کوشد تمام نیازهای شما از یک سامانه را به خوبی و با سرعت پیاده سازی کرده و برای استفاده شما قرار دهد .

اکنون که شما با آزمون ساز آنلاین آزمونال آشنا شدید برای برقراری ارتباط بیشتر با این سامانه و همچنین آزمایش این سامانه به دست خودتان می توانید ، همین الان از طریق لینک  ثبت نام رایگان در آزمونال  عضو این سامانه شوید و یک آزمون به همراه ۱۰ پاسخنامه برای آزمودن سامانه از ما به صورت رایگان هدیه بگیرید ، به این ترتیب می توانید خودتان شخصا با زیر و بم سامانه آزمونال آشنا شوید .

 

ساخت آزمون آنلاین
ساخت آزمون آنلاین به چه صورتی انجام می شود ؟
رعایت حریم شخصی و خصوصی
آموزش ثبت نام در پرسال
فهرست